GG 30 lat temu

Stoi na stacji lokomotywa
W Kopalni „Konin” kolej odgrywała i nadal odgrywa znaczącą rolę. W 1945 r. przejęliśmy po Niemcach 5 lokomotyw elektrycznych AEG na napięcie trakcyjne 550 V dostosowane do poruszania się po torach o prześwicie 900 mm oraz 179 wagonów nadkładowych o skrzyniach drewnianych i stalowych o pojemności 4,2 i 5,2 m sześciennych. Węgiel przewożono 72 jeszcze mniejszymi wagonikami o pojemności 0,5 i 0,6 m sześciennych poruszającymi się z prędkością 0,9 m/sek. Spinano je w trzyodcinkowy system kolejki łańcuchowej umożliwiającej wywiezienie węgla na powierzchnię i dalej do przeładowni, skąd po przesypaniu do wagoników o pojemności 1,2 m sześc. kolejką linową transportowany był do brykietowni. Tak było na odkrywce „Morzysław”. Dla budowy „Niesłusza” w 1951 r. sprowadzono wagony już bardziej nowoczesne, bo o pojemności 25 m sześciennych.

Największy rozkwit kopalnianego kolejnictwa przypada na lata sześćdziesiąte, gdy na odkrywkach „Niesłusz” i „Gosławice” kursowały pociągi nadkładowe, a w „Pątnowie” normalnotorowe o pojemności 40 m sześciennych do przewozu nadkładu i o ładowności 51 ton do transportu węgla.

Wprowadzenie przenośników taśmowych na odkrywkach „Kazimierz” i „Jóźwin” oraz zrezygnowanie z wagonów nadkładowych na rzecz taśmociągów w „Pątnowie” ograniczyły kolejnictwo do roli przewoźnika węgla. Obecnie kopalnia posiada 130 km torów z napięciem trakcyjnym 2400 V. utrzymujemy 220 rozjazdów i 16 nastawni. Posiadamy 33 lokomotywy elektryczne typu LEW 100 oraz 217 wagonów 410V  i  WAP.

Aby zachować ciągłość dostawy węgla do elektrowni i brykietowni, pociągi kursują średnio 80 razy na dobę. Lokomotywa ciągnie (lub pcha) 10 wagonów przewożąc 500 ton węgla. Sprawne utrzymanie ruchu, konserwacja trakcji, sygnalizacji rozjazdów, nastawni, posterunków dróżniczych, jak i prowadzenie remontów, przeglądów rewizyjnych i napraw uzależnione jest od pięćsetosobowej załogi Działu Kolejowego. Od nich zależy rytmika i niezawodność funkcjonowania ważnego dla kopalni odcinka pracy.

„Głos Górnika” nr 6, 17 kwietnia 1991 r.

Fot. archiwum, Piotr Ordan
1  –  Koparka Skoda ładuje nadkład na odkrywce Gosławice
2 – Odwóz węgla z Gosławic do elektrowni Konin
3 –  Odstawa węgla z odkrywki Jóźwin (1980)
4 –  Lokomotywa LEW 100

 

Dodaj komentarz