Rozwiązanie motozagadki
Widoczne na zdjęciach auto to Polski Fiat 508 z roku 1933.
Produkcja tych samochodów rozpoczęła się w latach międzywojennych, kiedy polskie władze postanowiły upowszechnić motoryzację wśród obywateli i uniezależnić siły zbrojne od importu pojazdów. W tym celu próbowano opracować rodzimą konstrukcję, ale szybszą drogą do celu okazała się produkcja samochodów na licencji. Prowadzono rozmowy z kilkoma firmami, ostatecznie wygrał Fiat, umowa z włoską spółką została podpisana we wrześniu 1931 roku.
Już z początkiem 1932 roku ruszyła budowa Fabryki Samochodów Osobowych i Półciężarowych. Pierwszy ciężarowy Polski Fiat 621 wyjechał z niej pod koniec 1934 roku, a produkcja samochodów osobowych Polski Fiat 508 III ruszyła latem 1935 roku.
Zanim jednak uruchomiono produkcję w FSOiP, w latach 1932-34 składano auta z części dostarczanych z Włoch. Te pojazdy również funkcjonowały pod marką Polski Fiat. Samochód na zdjęciu pochodzi z tej serii.
Od 1936 roku Polski Fiat 508 III z karoserią typu kareta nosił nazwę Junak, najpierw produkowano go w wersji dwudrzwiowej, potem czterodrzwiowej. Samochody te cieszyły się dużą popularnością. Były solidne, ekonomiczne i relatywnie tanie. W latach 1935 – 1939 wyprodukowano ogółem około 3500 wozów osobowych 508 III Junak, 1000 podwozi do skarosowania (np. w prywatnych firmach poza fabryką) oraz 2500 wersji pochodnych, jak łazik, furgon czy pick-up.
Do dziś zachowało się prawdopodobnie kilkadziesiąt Polskich Fiatów 508. Co ciekawe, sporo znajduje się poza naszymi granicami. (Oprac. za Tomasz Szczerbicki polskifiat508.pl)
***
Zdjęcia auta zostały zrobione w Muzeum Motoryzacji na zamku Topacz w Ślęzie pod Wrocławiem.
Co roku jest tam organizowany zlot aut klasycznych i zabytkowych MotoClassic Wrocław. W tym roku impreza odbędzie się w dniach 19-20 sierpnia. Zostaną pokazane pojazdy w dwóch kategoriach: wyprodukowane do roku 1960 oraz z lat 1960-80. Zaprezentują się polskie i zagraniczne kluby miłośników dawnych aut, grupy rekonstrukcji historycznej oraz pasjonaci i właściciele pojazdów militarnych. Gościem specjalnym tegorocznej edycji będzie Paul Bracq, projektant legendarnego Mercedesa W113 Pagoda – samochodu, który został uznany za „prawdopodobnie najpiękniejszy Mercedes, jaki został kiedykolwiek wyprodukowany”. e, po
Fot. Piotr Ordan
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.